Guru mempunyai tanggungjawab yang
penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Dalam
proses pengajaran, tidak semua pendekatan atau kaedah pengajaran guru adalah
berkesan untuk menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar. Selain teknik dan
pemahaman pedagogi yang ada pada seseorang guru, penggunaan Bahan Bantu
Mengajar (BBM) merupakan salah satu kaedah yang sesuai bagi membantu guru dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai
bukan sahaja membantu guru untuk menyampaikan kandungan pengajaran semata-mata,
tetapi untuk memastikan maklumat atau ilmu yang di sampaikan akan dapat
disampaikan dengan berkesan dan difahami oleh pelajar.
Salah satu keperluan terhadap bahan
bantu mengajar adalah untuk meningkatkan minat pelajar atau murid terhadap
proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Penggunaan bahan bantu
mengajar yang sesuai akan mengekalkan tumpuan pelajar terhadap pembelajaran dan
meransang minda pelajar untuk meningkatkan perasaan ingin tahu dalam diri
pelajar tentang kandungan pelajaran. Bahan bantu mengajar yang berupa gambar
rajah, suku kata, dan berbentuk permainan sudah tentu akan menarik minat
pelajar dan segala maklumat yang disampaikan akan difahami dengan baik oleh
murid. Hal ini demikian kerana pelajar pada abad ke-21 ini lebih berminat
terhadap sesuatu yang menyeronokkan dan memberikan keselesaan kepada mereka
semasa belajar berbanding kaedah membaca teks secara bersama yang mana akan
menyebabkan pelajar mudah bosan dan seterusnya hilang tumpuan terhadap proses
pengajaran dan pembelajaran.
Seterusnya, bahan bantu mengajar
diperlukan adalah untuk mewujudkan komunikasi dua hala guru dengan pelajar.
Penggunaan BBM dalam proses pengajaran akan mewujudkan suasana yang kondusif
dalam bilik darjah, maka guru dengan pelajar akan dapat berkomunikasi dan
berinteraksi antara satu dengan yang lain. Pada masa yang sama, kemahiran guru
dalam berkomunikasi dan mengawal suasana kelas akan dapat ditingkatkan. Melalui
komunikasi yang berlaku dalam bilik darjah pelajar akan dapat membina keyakinan
diri untuk bercakap di samping meningkatkan kemahiran komunikasi yang ada dalam
diri pelajar. Bukan itu sahaja, hubungan antara guru dengan pelajar turut dapat
dieratkan dan memudahkan guru untuk memilih pendekatan yang sesuai untuk
mengajar bagi sesetengah pelajar. Di samping itu, melalui komunikasi dalam
kelas pelajar sudah tentu akan menjadi lebih aktif dengan suasana proses
pengajaran dan pembelajaran yang ceria, menyeronokkan dan mewujudkan suatu zon
selesa kepada pelajar untuk belajar.
Penggunaan bahan bantu mengajar amat
diperlukan untuk mempelbagaikan aktiviti dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Melalui penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dan
menyeronokkan akan memberi peluang kepada pelajar untuk berinteraksi dengan
bahan tersebut dan sekali gus dapat meningkatkan kemahiran berfikir pelajar.
Penggunaan bahan bantu mengajar yang berunsurkan aktiviti bukan sahaja
memberikan input dari segi isi kandungan pengajaran tetapi turut memberikan
pengalaman yang menyeronokkan kepada para pelajar berbanding penggunaan kaedah
konvensional yang berfokus kepada kaedah syarahan dan pembacaan buku teks.
Tambahan pula, aktiviti-aktiviti yang dijalankan melalui kaedah penggunaan
bahan bantu mengajar akan meningkatkan daya ingatan murid terhadap maklumat
serta ilmu yang disampaikan oleh guru kerana pelajar lebih cenderung dan
berminat terhadap sesuatu yang bersifat nyata dan bukan hanya sekadar teori.
Selain itu, memastikan proses pengajaran
dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan juga merupakan salah satu
keperluan terhadap bahan bantu mengajar. Pengajaran yang berkesan dapat
disimpulkan sebagai pengajaran yang mampu mewujudkan suasana yang sihat bagi
menggalakkan murid untuk terus belajar. Kita sedia maklum bahawa tahap
kecerdasan setiap pelajar adalah berbeza-beza antara satu dengan yang lain dan
guru memerlukan kaedah atau teknik yang sesuai untuk memastikan kandungan
pelajaran yang disampaikan berkesan serta difahami oleh pelajar. Cara
penyampaian maklumat yang tidak berkesan dan kandungan pelajaran yang terlalu
rumit akan menyukarkan pelajar untuk memahami isi kandungan pelajaran yang
diajarkan oleh guru. Oleh yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar yang
ringkas dan menarik akan membantu proses pemahaman murid dengan lebih jelas.
Bahan bantu mengajar yang digunakan hendaklah sesuai dengan topik pengajaran
yang hendak diajarkan oleh guru. Hal ini demikian kerana bahan bantu mengajar
yang digunakan bukan sahaja mudah digunakan oleh guru tetapi turut mampu untuk
menyampaikan topik pengajaran dengan berkesan. Dalam konteks ini, guru
seharusnya terlebih dahulu merancang topik, objektif, cara penyampaian isi dan
membuat penilaian yang sesuai dengan kebolehan sedia ada setiap murid bagi
membolehkan pengajaran disampaikan dengan berkesan.
No comments:
Post a Comment