Jika kita
perhatikan, bahan bantu mengajar sememangnya tidak mempunyai kekurangan secara
langsung, kerana tujuan utama alat bantu mengajar adalah untuk menutup
sebahagian kekurangan yang terdapat dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Tetapi kekurangan itu dapat dilihat melalui beberapa perkara seperti kurangnya
kemahiran guru dalam memilih jenis alat bantu mengajar yang sesuai. Hal ini
demikian kerana, bukan mudah untuk membuat bahan bantu mengajar yang akan dapat
merangsang minat murid serta memberikan kefahaman yang lebih jelas sepanjang
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Bahan bantu mengajar yang
kurang sesuai akan menyebabkan berlaku kesukaran di mana guru akan sukar
mendapatkan kerjasama daripada murid-murid. Perkara ini mungkin disebabkan
murid-murid kurang faham atau jelas dengan apa yang cuba disampaikan oleh guru
menyebabkan mereka tidak menunjukkan sebarang reaksi minat dan sukar
mendapatkan kerjasama daripada mereka.
Seterusnya kurangnya kemahiran guru dalam pengaplikasian bahan bantu mengajar
yang disediakan. Guru haruslah memastikan bahawa mereka betul-betul faham dan
tahu apa yang ingin disampaikan terlebih dahulu supaya dapat memudahkan proses
pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu,
kesukaran dalam penyediaan bahan bantu mengajar juga merupakan salah satu
kekurangan bahan bantu mengajar. Seperti kurangnya alat pelaksanaannya, bahan
atau rujukan dalam menyediakan, keperluan masa yang mempengaruhi guru dalam
menyediakan bahan bantu mengajar. Guru sangat-sangat memerlukan bahan atau
rujukan dalam menyediakan bahan bantu mengajar bagi memastikan guru tidak akan
ketandusan idea kelak.
Bagi mengatasi segala kekurangan ini adalah dengan cara guru lebih prihatin dan
memahami kehendak pelajar yang diajarkan. Hal ini demikian kerana, setiap murid
mempunyai pelbagai cara berfikir dan IQ yang berbeza dalam menganalisis dan
menilai apa yang disampaikan oleh guru.
Selain itu, guru
harus muhasabah dan meningkatkan segala kemahiran dalam proses pengajarannya
terutama dalam menggunakan segala bahan bantu mengajar, seperti kemahiran
menggunakan teknologi maklumat, multimedia dan sebagainya.
Tambahan pula,
kerjasama semua pihak juga dalam merancang dan menyusun proses pengajaran dan
pembelajaran dapat membantu guru dalam penyediaan bahan bantu mengajar.
Seterusnya, guru amat digalakkan merancang dengan sistematik bagi memudahkan
guru menyampaikan bahan bantu mengajar sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran.
Akhir sekali, perkara yang harus diambil perhatian adalah bahan bantu mengajar
adalah alat sokongan bukan sebagai pengganti guru sepenuhnya, yang
mengendalikannya adalah guru. Jika guru dapat merancang segala-galanya dengan
baik, maka segala kelemahan akan dapat diatasi.
No comments:
Post a Comment