KEBAIKAN BAHAN BANTU MENGAJAR

Secara umumnya, bahan bantu mengajar merupakan salah satu pelengkap bagi membantu warga pendidik dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Bahan bantu mengajar dilihat menjadi aspek penting dalam pembelajaran kerana bahan bantu mengajar ini penuh dengan kreativiti, serta berupaya membantu pelajar meningkatkan daya rangsangan ketika belajar. Terdapat pelbagai bahan yang boleh dijadikan bahan untuk bantuan pembelajaran. Bukan sahaja teks, gambar-gambar, atau, papan hitam, malah terdapat banyak lagi bahan bantu mengajar yang boleh digunakan mengikut kesesuaian semasa. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar mempunyai kebaikan dan kelebihannya yang tersendiri bagi warga pendidik khususnya dan juga pelajar amnya.
            Kebaikan dan kelebihan penggunaan bahan bantu mengajar ini ialah dapat merangsang minda dan pemikiran pelajar untuk digunakan sepanjang tempoh belajar. Di sekolah, penggunaan buku teks sebagai bahan bantu mengajar sememangnya tidak asing lagi. Namun, sejauh manakah penggunaan buku teks ini mampu merangsang  minda dan pemikiran para pelajar di sekolah. Di dalam buku teks, terdapat terlalu banyak kandungan perkataan dan ayat sehingga boleh mencetuskan rasa bosan dalam diri pelajar. Sekiranya, guru bijak dalam mempelbagaikan bahan bantu mengajar dengan mengedarkan bahan bacaan bergred yang menarik, maka kaedah ini berupaya memberikan kelainan buat pelajar. Seterusnya, bahan bantu mengajar dikatakan berupaya merangsang minda para pelajar yang sememangnya menghasilkan mutu atau kualiti yang tinggi dalam pembelajaran. Secara tidak langsung, bahan bantu mengajar ini berupaya membantu para pendidik untuk menyelesaikan masalah pemilihan kaedah atau teknik pengajaran yang sentiasa berubah.
Kedua, bahan bantu mengajar ini dilihat berupaya mencetus minat pelajar semasa tempoh pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang berbeza boleh menarik perhatian pelajar untuk belajar. Hal ini dek peralatan yang digunakan dapat menjadi penggalak, pencetus, atau daya penarik dalam penyampaian pelajaran. Sebagai contoh, seorang guru yang masuk ke kelas dengan membawa sebuah kotak atau kad-kad yang berwarna warni jelas menimbulkan tanda tanya dalam diri pelajar. Secara tidak langsung, kaedah yang digunakan ini boleh mencetuskan minat pelajar untuk belajar kerana mereka berasa teruja dengan bahan bantu mengajar yang dibawa oleh guru tersebut. Jika penggunaan bahan bantu mengajar dan penyampaian yang dibuat oleh guru ini tidak jelas dan teratur, maka tidak mustahil untuk mencetuskan minat dalam diri pelajar untuk belajar meskipun bahan bantu mengajar ini diaplikasikan di dalam kelas yang lemah dalm penguasaan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dan jelas akan mendorong minat pelajar untuk melalui proses pembelajaran yang menyeronokkan.
            Ketiga, penggunaan bahan bantu mengajar ini dapat menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran itu lebih menarik dan lebih efektif. Kaedah pengajaran yang dibuat adalah berbeza dengan kelas-kelas sebelumnya. Jika sebelum ini, penggunaan buku teks telah menjadi kaedah utamadalam bilik kuliah, kini kaedah pengajaran boleh diubah dengan menggunakan bahan bantu mengajar berteraskan multimedia. Penggunaan peralatan berteknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran amatlah digalakkan kerana kerelevenannya pada abad ini.
  Seterusnya yang keempat, bahan bantu mengajar bukan sahaja dapat menarik minat pelajar untuk belajar, malah turut membantu mengetengahkan kebolehan dan bakat yang dimiliki pelajar. Pemilihan bahan bantu mengajar yang baik sememangnya memberi impak yang positif kepada pelajar. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar sebagai salah satu kaedah pembelajaran sememangnya membantu mengembangkan potensi serta keupayaan pelajar, terutamanya dalam bidang akademik.

  Akhir sekali, suasana di dalam bilik darjah juga akan menjadi lebih hidup dengan wujudnya bahan bantu mengajar ini. Kebaikan bahan bantu mengajar sememangnya akan menggalakkan para pelajar bergiat aktif dalam bilik darjah. Kita sedia maklum bahawa, proses pembelajaran yang berlaku ini bukanlah hanya berpusatkan guru semata mata, malah turut melibatkan setiap individu pelajar. Hal ini kerana, setiap bahan bantu mengajar yang dibekalkan oleh guru mempunyai aktiviti dan manfaatnya yang tersendiri. Oleh itu, amatlah digalakkan dalam pengaplikasian bahan bantu mengajar ini di dalam bilik darjah. Manfaat dan kebaikannya amatlah besar kepada guru dan pelajar. Bahan bantu mengajar yang direka haruslah sesuai dan berfungsi untuk sesi pengajaran yang dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved http://cat-meooww.blogspot.my