LAPORAN BAHAN BANTU MENGAJAR



BMK 3033 KETERAMPILAN MEMBACA

TAJUK TUGASAN: LAPORAN BAHAN BANTU MENGAJAR

TUGASAN KUMPULAN B

                             
PROFESOR MADYA DR. DAHLIA BINTI JANAN

FAKULTI BAHASA DAN KOMUNIKASI
IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
SEMESTER 2 2016/2017


SENARAI KANDUNGAN

BAHAGIAN A                                                                                MUKA SURAT

1.0                   Pengenalan                                                                         1
                                   
2.0                   Jenis Bahan Bantu Mengajar                                          2-3

3.0                   Kebaikan Bahan Bantu Mengajar                                 3-5

4.0                   Kekurangan Bahan Bantu Mengajar                            5-6

5.0                   Mengapa Bahan Bantu Mengajar Diperlukan             6-8

Bibliografi

BAHAGIAN B


BAHAGIAN A
1.0 PENGENALAN
Pada era modenisasi ini, penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) amat diperlukan dalam pendidikan abad 21 yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Keperluan bahan bantu mengajar di dalam proses pengajaran dan pembelajaran memperlihatkan keberkesanannya di dalam bilik darjah jika ingin dibandingkan dengan sistem pembelajaran yang dahulu.

Menurut Brown J.W (1983) Bahan Bantu Mengajar (BBM) merupakan segala kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantu dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah. Bahan bantu mengajar bukan sahaja terhad kepada buku teks, papan tulis, kapur, dan gambar-gambar sahaja, tetapi merangkumi segala yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan pancaindera dan apa sahaja yang dapat ditunjukkan kepada para pelajar. Menurut Atan Long (1982), alat bantu mengajar terdiri daripada pelbagai bahan. Bahan ini terdapat dalam bentuk buku, carta, atau slaid yang ditayangkan pada projektor. Bukan itu sahaja, beliau juga turut membahagikan alat bantu mengajar ini kepada tiga kumpulan iaitu alat pendengaran, alat pandangan dan alat pandang-dengar.

Selain itu, Thomas, R.Murray, Swartout, Sherwin G (1963) pula menyatakan bahawa hanyabahan bantu mengajar yang mempunyai komunikatif tinggi yang mampu membantu pelajar memperolehi pengalaman belajar yang berfaedah bagi mengembangkan sikap ilmiah, sikap sosial, kemantapan emosi serta daya pendengaran. Berdasarkan takrifan oleh beberapa tokoh tentang bahan  bantu mengajar tersebut, dapat dinyatakan bahawa segala aktiviti atau penerangan dalam bentuk simbol dan komunikasi verbal yang abstrak dapat diperjelaskan dengan menggunakan bahan bantu mengajar. Hal ini akan memudahkan para pelajar untuk memahami isi kandungan dalam proses pembelajaran yang ingin disampaikan dengan lebih jelas. Malahan, penggunaan pelbagai media pengajaran secara tepat dapat mengatasi sikap pasif dalam kalangan pelajar kerana ia akan menarik minat pelajar, menimbulkan suasana yang lebih menarik kepada mereka serta meningkatkan interaksi dan kefahaman pelajar tentang topik yang diajar.


2.0 JENIS-JENIS BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar merupakan elemen terpenting di dalam proses pengajaran dan pembelajaran formal. Bahan bantu mengajar ini mempunyai tiga jenis iaitu bahan bantu mengajar eletronik, bahan bantu mengajar bukan eletronik, serta bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar.

Bagi bahan bantu mengajar elektronik, bahan ini menggunakan tayangan slide, tayangan video, radio dan lain-lain di dalam proses pembelajarannya. Selaras dengan perkembangan semasa di dalam dunia teknologi ini. Wajarlah di dalam proses pembelajaran, kemudahan-kemudahan teknologi yang ada digunakan sebagai bahan bantu mengajar. Penggunaan bahan bantuan mengajar berasaskan eletronik adalah untuk menarik minat para pelajar serta mengelakkan pelajar bosan dan mengantuk semasa berada di dalam kelas. Seperti sistem pendidikan tradisional yang hanya mempamirkan corak pembelajaran berasaskan papan hitam dan kapur, keadaan ini akan membuatkan pelajar bosan. Bagi mengatasi masalah ini pembaharuan dalam kaedah pengajaran perlu berlaku dengan mengaplikasikan sepenuhnya penggunaan teknologi yang telah disediakan. Misalnya, guru boleh menggunakan cekera padat yang telah dibekalkan oleh kementerian bagi menayang video yang berbentuk pembelajaran. Proses ini akan mengakibatkan perkembangan positif terhadap pelajar kerana terdapat daya tarikan yang menarik untuk pelajar menuntut ilmu.

Seterusnya, bahan bantu mengajar bukan eletronik. Dalam kaedah ini, peranan guru amat penting. Kekreatifan guru perlu digunakan bagi merancakkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Bahan bantu ini digunakan untuk menarik perhatian pelajar, terutamanya pelajar yang berada di peringkat pra sekolah atau di sekolah rendah. Mereka ini biasanya lebih cenderung kepada sesuatu yang luar biasa. Penghasilan bahan bantu mengajar seperti kad huruf, kad cantum, gambar-gambar dan lain-lain di dalam proses pembelajaran akan memberi impak positif kepada pelajar. Dengan kaedah ini, pelajar akan lebih seronok untuk belajar serta dapat menghidari perasaan bosan ketika di dalam kelas. Sememangnya guru perlu menggunakan kekreatifan yang ada untuk mendorong mereka agar lebih berjaya di dalam pendidikan.

Akhirnya, bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar. Seperti yang diketahui bahan yang bercorak pengalaman adalah seperti lakonan, lawatan sambil belajar, projek pameran dan lain-lain. Dengan  kaedah pembelajaran ini keberkesanannya jelas dari aspek pengetahuan dan pemahaman kerana pelibatan pelajar secara langsung. Hal ini akan menjadikan pelajar lebih berminat untuk mengetahui sesuatu perkara dengan lebih mendalam dengan melakukan pencarian maklumat sendiri selepas habis program. Perkembangan dari sudut pemikiran juga turut berlaku. Bagi bahan sebenar pula ia melibatkan penggunaan bahan daripada alam sekitar. Antara bahannya ialah kayu, daun, air dan lain-lain. Penggunaan bahan sebenar ini akan memberi pendedahan baharu kepada pelajar. Pengetahuan yang diperolehi pelajar melalui pembelajaran kaedah ini akan memberi impak yang mendalam kepada memori seorang pelajar. Pembelajaran sememangnya memerlukann bahan rangsangan bagi kecerdasan pemikiran. Keberkesanan bahan rasangan akan membantu guru menyampaikan sesuatu ilmu pembelajaran dengan berkesan.


3.0 KEBAIKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Secara umumnya, bahan bantu mengajar merupakan salah satu pelengkap bagi membantu warga pendidik dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Bahan bantu mengajar dilihat menjadi aspek penting dalam pembelajaran kerana bahan bantu mengajar ini penuh dengan kreativiti, serta berupaya membantu pelajar meningkatkan daya rangsangan ketika belajar. Terdapat pelbagai bahan yang boleh dijadikan bahan untuk bantuan pembelajaran. Bukan sahaja teks, gambar-gambar, atau, papan hitam, malah terdapat banyak lagi bahan bantu mengajar yang boleh digunakan mengikut kesesuaian semasa. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar mempunyai kebaikan dan kelebihannya yang tersendiri bagi warga pendidik khususnya dan juga pelajar amnya.

Kebaikan dan kelebihan penggunaan bahan bantu mengajar ini ialah dapat merangsang minda dan pemikiran pelajar untuk digunakan sepanjang tempoh belajar. Di sekolah, penggunaan buku teks sebagai bahan bantu mengajar sememangnya tidak asing lagi. Namun, sejauh manakah penggunaan buku teks ini mampu merangsang  minda dan pemikiran para pelajar di sekolah. Di dalam buku teks, terdapat terlalu banyak kandungan perkataan dan ayat sehingga boleh mencetuskan rasa bosan dalam diri pelajar. Sekiranya, guru bijak dalam mempelbagaikan bahan bantu mengajar dengan mengedarkan bahan bacaan bergred yang menarik, maka kaedah ini berupaya memberikan kelainan buat pelajar. Seterusnya, bahan bantu mengajar dikatakan berupaya merangsang minda para pelajar yang sememangnya menghasilkan mutu atau kualiti yang tinggi dalam pembelajaran. Secara tidak langsung, bahan bantu mengajar ini berupaya membantu para pendidik untuk menyelesaikan masalah pemilihan kaedah atau teknik pengajaran yang sentiasa berubah.

Kedua, bahan bantu mengajar ini dilihat berupaya mencetus minat pelajar semasa tempoh pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang berbeza boleh menarik perhatian pelajar untuk belajar. Hal ini dek peralatan yang digunakan dapat menjadi penggalak, pencetus, atau daya penarik dalam penyampaian pelajaran. Sebagai contoh, seorang guru yang masuk ke kelas dengan membawa sebuah kotak atau kad-kad yang berwarna warni jelas menimbulkan tanda tanya dalam diri pelajar. Secara tidak langsung, kaedah yang digunakan ini boleh mencetuskan minat pelajar untuk belajar kerana mereka berasa teruja dengan bahan bantu mengajar yang dibawa oleh guru tersebut. Jika penggunaan bahan bantu mengajar dan penyampaian yang dibuat oleh guru ini tidak jelas dan teratur, maka tidak mustahil untuk mencetuskan minat dalam diri pelajar untuk belajar meskipun bahan bantu mengajar ini diaplikasikan di dalam kelas yang lemah dalm penguasaan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dan jelas akan mendorong minat pelajar untuk melalui proses pembelajaran yang menyeronokkan.

Ketiga, penggunaan bahan bantu mengajar ini dapat menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran itu lebih menarik dan lebih efektif. Kaedah pengajaran yang dibuat adalah berbeza dengan kelas-kelas sebelumnya. Jika sebelum ini, penggunaan buku teks telah menjadi kaedah utamadalam bilik kuliah, kini kaedah pengajaran boleh diubah dengan menggunakan bahan bantu mengajar berteraskan multimedia. Penggunaan peralatan berteknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran amatlah digalakkan kerana kerelevenannya pada abad ini.

Seterusnya yang keempat, bahan bantu mengajar bukan sahaja dapat menarik minat pelajar untuk belajar, malah turut membantu mengetengahkan kebolehan dan bakat yang dimiliki pelajar. Pemilihan bahan bantu mengajar yang baik sememangnya memberi impak yang positif kepada pelajar. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar sebagai salah satu kaedah pembelajaran sememangnya membantu mengembangkan potensi serta keupayaan pelajar, terutamanya dalam bidang akademik.

Akhir sekali, suasana di dalam bilik darjah juga akan menjadi lebih hidup dengan wujudnya bahan bantu mengajar ini. Kebaikan bahan bantu mengajar sememangnya akan menggalakkan para pelajar bergiat aktif dalam bilik darjah. Kita sedia maklum bahawa, proses pembelajaran yang berlaku ini bukanlah hanya berpusatkan guru semata mata, malah turut melibatkan setiap individu pelajar. Hal ini kerana, setiap bahan bantu mengajar yang dibekalkan oleh guru mempunyai aktiviti dan manfaatnya yang tersendiri. Oleh itu, amatlah digalakkan dalam pengaplikasian bahan bantu mengajar ini di dalam bilik darjah. Manfaat dan kebaikannya amatlah besar kepada guru dan pelajar. Bahan bantu mengajar yang direka haruslah sesuai dan berfungsi untuk sesi pengajaran yang dilaksanakan.


4.0 KEKURANGAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Jika kita perhatikan, bahan bantu mengajar sememangnya tidak mempunyai kekurangan secara langsung, kerana tujuan utama alat bantu mengajar adalah untuk menutup sebahagian kekurangan yang terdapat dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tetapi kekurangan itu dapat dilihat melalui beberapa perkara seperti kurangnya kemahiran guru dalam memilih jenis alat bantu mengajar yang sesuai. Hal ini demikian kerana, bukan mudah untuk membuat bahan bantu mengajar yang akan dapat merangsang minat murid serta memberikan kefahaman yang lebih jelas sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Bahan bantu mengajar yang kurang sesuai akan menyebabkan berlaku kesukaran di mana guru akan sukar mendapatkan kerjasama daripada murid-murid. Perkara ini mungkin disebabkan murid-murid kurang faham atau jelas dengan apa yang cuba disampaikan oleh guru menyebabkan mereka tidak menunjukkan sebarang reaksi minat dan sukar mendapatkan kerjasama daripada mereka.

Seterusnya kurangnya kemahiran guru dalam pengaplikasian bahan bantu mengajar yang disediakan. Guru haruslah memastikan bahawa mereka betul-betul faham dan tahu apa yang ingin disampaikan terlebih dahulu supaya dapat memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, kesukaran dalam penyediaan bahan bantu mengajar juga merupakan salah satu kekurangan bahan bantu mengajar. Seperti kurangnya alat pelaksanaannya, bahan atau rujukan dalam menyediakan, keperluan masa yang mempengaruhi guru dalam menyediakan bahan bantu mengajar. Guru sangat-sangat memerlukan bahan atau rujukan dalam menyediakan bahan bantu mengajar bagi memastikan guru tidak akan ketandusan idea kelak.

Bagi mengatasi segala kekurangan ini adalah dengan cara guru lebih prihatin dan memahami kehendak pelajar yang diajarkan. Hal ini demikian kerana, setiap murid mempunyai pelbagai cara berfikir dan IQ yang berbeza dalam menganalisis dan menilai apa yang disampaikan oleh guru. Selain itu, guru harus muhasabah dan meningkatkan segala kemahiran dalam proses pengajarannya terutama dalam menggunakan segala bahan bantu mengajar, seperti kemahiran menggunakan teknologi maklumat, multimedia dan sebagainya.

Tambahan pula, kerjasama semua pihak juga dalam merancang dan menyusun proses pengajaran dan pembelajaran dapat membantu guru dalam penyediaan bahan bantu mengajar. Seterusnya, guru amat digalakkan merancang dengan sistematik bagi memudahkan guru menyampaikan bahan bantu mengajar sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran.

Akhir sekali, perkara yang harus diambil perhatian adalah bahan bantu mengajar adalah alat sokongan bukan sebagai pengganti guru sepenuhnya, yang mengendalikannya adalah guru. Jika guru dapat merancang segala-galanya dengan baik, maka segala kelemahan akan dapat diatasi.


5.0 MENGAPA BAHAN BANTU MENGAJAR DIPERLUKAN.
Guru mempunyai tanggungjawab yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Dalam proses pengajaran, tidak semua pendekatan atau kaedah pengajaran guru adalah berkesan untuk menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar. Selain teknik dan pemahaman pedagogi yang ada pada seseorang guru, penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) merupakan salah satu kaedah yang sesuai bagi membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai bukan sahaja membantu guru untuk menyampaikan kandungan pengajaran semata-mata, tetapi untuk memastikan maklumat atau ilmu yang di sampaikan akan dapat disampaikan dengan berkesan dan difahami oleh pelajar.

Salah satu keperluan terhadap bahan bantu mengajar adalah untuk meningkatkan minat pelajar atau murid terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai akan mengekalkan tumpuan pelajar terhadap pembelajaran dan meransang minda pelajar untuk meningkatkan perasaan ingin tahu dalam diri pelajar tentang kandungan pelajaran. Bahan bantu mengajar yang berupa gambar rajah, suku kata, dan berbentuk permainan sudah tentu akan menarik minat pelajar dan segala maklumat yang disampaikan akan difahami dengan baik oleh murid. Hal ini demikian kerana pelajar pada abad ke-21 ini lebih berminat terhadap sesuatu yang menyeronokkan dan memberikan keselesaan kepada mereka semasa belajar berbanding kaedah membaca teks secara bersama yang mana akan menyebabkan pelajar mudah bosan dan seterusnya hilang tumpuan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.

Seterusnya, bahan bantu mengajar diperlukan adalah untuk mewujudkan komunikasi dua hala guru dengan pelajar. Penggunaan BBM dalam proses pengajaran akan mewujudkan suasana yang kondusif dalam bilik darjah, maka guru dengan pelajar akan dapat berkomunikasi dan berinteraksi antara satu dengan yang lain. Pada masa yang sama, kemahiran guru dalam berkomunikasi dan mengawal suasana kelas akan dapat ditingkatkan. Melalui komunikasi yang berlaku dalam bilik darjah pelajar akan dapat membina keyakinan diri untuk bercakap di samping meningkatkan kemahiran komunikasi yang ada dalam diri pelajar. Bukan itu sahaja, hubungan antara guru dengan pelajar turut dapat dieratkan dan memudahkan guru untuk memilih pendekatan yang sesuai untuk mengajar bagi sesetengah pelajar. Di samping itu, melalui komunikasi dalam kelas pelajar sudah tentu akan menjadi lebih aktif dengan suasana proses pengajaran dan pembelajaran yang ceria, menyeronokkan dan mewujudkan suatu zon selesa kepada pelajar untuk belajar.

Penggunaan bahan bantu mengajar amat diperlukan untuk mempelbagaikan aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dan menyeronokkan akan memberi peluang kepada pelajar untuk berinteraksi dengan bahan tersebut dan sekali gus dapat meningkatkan kemahiran berfikir pelajar. Penggunaan bahan bantu mengajar yang berunsurkan aktiviti bukan sahaja memberikan input dari segi isi kandungan pengajaran tetapi turut memberikan pengalaman yang menyeronokkan kepada para pelajar berbanding penggunaan kaedah konvensional yang berfokus kepada kaedah syarahan dan pembacaan buku teks. Tambahan pula, aktiviti-aktiviti yang dijalankan melalui kaedah penggunaan bahan bantu mengajar akan meningkatkan daya ingatan murid terhadap maklumat serta ilmu yang disampaikan oleh guru kerana pelajar lebih cenderung dan berminat terhadap sesuatu yang bersifat nyata dan bukan hanya sekadar teori.

Selain itu, memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan juga merupakan salah satu keperluan terhadap bahan bantu mengajar. Pengajaran yang berkesan dapat disimpulkan sebagai pengajaran yang mampu mewujudkan suasana yang sihat bagi menggalakkan murid untuk terus belajar. Kita sedia maklum bahawa tahap kecerdasan setiap pelajar adalah berbeza-beza antara satu dengan yang lain dan guru memerlukan kaedah atau teknik yang sesuai untuk memastikan kandungan pelajaran yang disampaikan berkesan serta difahami oleh pelajar. Cara penyampaian maklumat yang tidak berkesan dan kandungan pelajaran yang terlalu rumit akan menyukarkan pelajar untuk memahami isi kandungan pelajaran yang diajarkan oleh guru. Oleh yang demikian, penggunaan bahan bantu mengajar yang ringkas dan menarik akan membantu proses pemahaman murid dengan lebih jelas. Bahan bantu mengajar yang digunakan hendaklah sesuai dengan topik pengajaran yang hendak diajarkan oleh guru. Hal ini demikian kerana bahan bantu mengajar yang digunakan bukan sahaja mudah digunakan oleh guru tetapi turut mampu untuk menyampaikan topik pengajaran dengan berkesan. Dalam konteks ini, guru seharusnya terlebih dahulu merancang topik, objektif, cara penyampaian isi dan membuat penilaian yang sesuai dengan kebolehan sedia ada setiap murid bagi membolehkan pengajaran disampaikan dengan berkesan.


BIBLIOGRAFI
Ahmad, S. F., & Tamuri, A. H. (2010). Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu   mengajar     berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF. JIAE: Journal of Islamic and Arabic         Education2(2), 53-64.

AiniArifah A.B. & Norizan M.Y. (2008). Using Teaching Courseware to Enhance Classroom Interaction as a Method of Knowledge Sharing. Journal of Information Systems, Research and Practices, Vol.1(1).

Jasmi, K. A., Ilias, M. F., Tamuri, A. H., & Hamzah, M. I. M. (2011). Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education3(1), 59-74.

Maimun Aqsha Lubis, Abdullah Awang Lampoh, Melor Md. Yunus, Shah Nazim Shahar, Noriah Mohd Ishak and Tajul Arifin Muhamad (2011). The Use of ICT In Teaching Islamic Subjects in Brunei Darussalam. International Journal of Education and Information Technologies. 5(1): 79-87.

Ungang, C. A. (2008). Penggunaan bahan bantu mengajar dalam kemahiran asas membaca di kelas pemulihan: Kajian kes di lima buah sekolah daerah Serian. Jurnal Penyelidikan   IPBL8, 80-96.


BAHAGIAN B
BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantuan mengajar yang dibina hendaklah bahan bantuan yang menyokong teknik pengajaran membaca yang tedapat dalam Unit 5, Unit 6 dan Unit 7 dalam modul anda.

TEKNIK SENARAI-KUMPUL-LABEL
Teknik yang kami gunakan bagi bahan bantu mengajar kami ialah teknik Senarai-Kumpul-Label. Teknik ini juga dikenali sebagai peta semantik yang dibina bagi membantu para pelajar. Matlamat utama teknik ini ialah untuk mempertingkatkan perbendaharaan kata dan kemahiran mengkategori, mengorganisasi konsep verbal pelajar dan membantu mereka untuk mengingat dan memperkukuhkan perbendaharaan kata baharu. Teknik ini mudah untuk diaplikasi dengan menggunakan strategi yang berikut:
Menyenarai – Guru memilih satu atau dua tajuk sebagai ransangan untuk menyenarai perkataan. Tajuk yang dipilih mestilah daripada konsep yang hendak diajarkan. Guru kemudian menulis topik tersebut di sudut papan tulis. Pelajar disuruh menyumbang saran perkataan-perkataan di sekitar topik yang diberikan. Hasil sumbang saran pelajar dicatakan di papan tulis.
Melabel – Untuk memulakan langkah ini guru membaca lantang senarai perkataan hasil daripada sumbang saran pelajar tadi. Pelajar seterusnya diminta untuk mengumpulkan perkataan yang disenaraikan tadi dalam kumpulan-kumpulan yang lebih kecil. Pelajar diminta meletakkan tajuk kepada kumpulan perkataan yang mereka kumpulankan.
Susulan – Guru kemudiannya menyenaraikan tajuk-tajuk kumpulan perkataan yang pelajar kemukakan. Pelajar kemudiannya diminta menerangkan sebab mereka mengumpulkan perkataan dalam kategori-kategori tersebut.

Daripada hasil perbincangan, kumpulan kami menggunakan beberapa jenis bahan bantuan mengajar bagi menarik minat terhadap perkara yang ingin disampaikan kepada murid-murid agar ilmu tersebut berjaya meresap ke minda murid-murid dengan lebih mudah. Apabila penggunaan bahan bantu mengajar adalah lebih kreatif, murid-murid akan tertarik dan ingin belajar serta memahaminya dengan penuh semangat.

Di awal permulaannya, salah seorang daripada ahli kumpulan kami iaitu ketua kumpulan akan menarik minat murid-murid melalui kekreatifan pengucapannya agar murid-murid memahami objektif secara umum terhadap pembelajaran yang ingin disampaikan oleh ketua. Pengucapan ini perlulah menarik dan kreatif bagi menjadikan murid-murid teruja akan aktiviti yang bakal mereka lakukan. Hal ini menjadikan kesungguhan murid-murid untuk melakukan aktiviti ini lebih ketara. Melalui teknik ini kumpulan kami telah memperkenalkan satu bahan bantu mengajar yang dinamakan ‘Smart Word’. Melalui permainan ‘Smart Word’ ini , aspek yang ditekankan ialah belajar sambil bermain. Alternatif ini digunakan agar dapat menarik minat dan memupuk semangat mereka untuk belajar.

Kandungan yang terdapat dalam permainan ‘Smart Word’ ini ialah terdiri daripada penggolongan kata yakni kata nama, kata kerja, kata hubung dan sebagainya. Antara jenis bahan yang digunakan ialah beberapa kertas berwarna untuk dijadikan sebagai origami jari-jemari. Origami ini mempunyai nombor pada setiap bahagian dan murid dikehendaki memilih nombor yang disediakan pada bahagian origami tersebut. Setiap nombor pada bahagian origami tersebut, telahpun disediakan soalan-soalan yang berkaitan dengan penggolongan kata.


Selain itu, kami juga menggunakan sekeping kadboard bagi menghasilkan bahan bantu mengajar. Kadboard ini digunakan untuk membuat satu permainan yang seakan-akan permainan ‘Scrabble’. Setelah murid memperoleh soalan daripada origami tadi, murid perlu menjawab soalan dan kemudiannya jawapan tersebut perlulah dinyatakan dan disusun di atas ‘Scrabble’ yang telah disediakan.


Selanjutnya, kami juga menggunakan beberapa kertas A4 yang telah kami bahagikan kategori-kategori penggolongan kata dan ianya perlu diisi oleh setiap murid berdasarkan jawapan yang telah dinyatakan diatas Scrabble.
Secara keseluruhannya, jenis bahan yang digunakan ialah beberapa kertas bewarna, kertas A4 dan sekeping kadboard. Walaupun jenis bahan-bahan ini agak ringkas tetapi ianya bermakna dan mempunyai maksud yang tersirat. Melalui bahan bantu mengajar ini, pembelajaran akan mudah meresap ke dalam diri murid jika penyampaian adalah lebih kreatif dan menarik.

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved http://cat-meooww.blogspot.my